Jeg har nu været lærer på en efterskole i snart 25 år, og jeg har nydt det i fulde drag. Igennem tiden er en stor portion af det jeg kendte i de første år, blevet fornyet. Det har blandt andet været, at skolen er blevet udvidet med omkring 40 elever per elevhold, hvilket har givet skolen et helt nyt liv. En anden del der er blevet fornyet er undervisningen. Internettet har vundet indpas, og vi bruger det nu flittigt i alle undervisningsstunder. Det er et utrolig godt redskab, og det har gjort dele af undervisningen nemmere. Jeg kan nemt sætte eleverne til at undersøge emner de ikke kender på internettet, og de har, efter tyve minutter, rigtig fint styr på emnet jeg har bedt dem om at undersøge. Internettet giver en hel ny dimension til undervisningen, og jeg ville nødigt undvære det, efter at være blevet så vandt til det.
Online adgang til lektiebog.
Vi har fået en lektiebog på nettet, som jeg kan skrive elevernes lektier i. Jeg beder blot eleverne om, at tjekke hvilke lektier de har for, til hver dag, på internettet Det har haft den fordel, at færre elever glemmer deres at få deres lektier lavet, og undskyldningen med, at man ikke vidste hvad lektien var, den duer ikke længere, for det er tilgængeligt at se, for alle klassens elever. Det har været med til at optimere undervisningen, da stort set alle, da er med.
Sociale medier forstyrrer undervisningen.
Internettet kan dog også være en ulempe i undervisningen. Da næsten alle elever i dag, bringer deres bærbare computere med til time, så bruger de internettet til at spille og chatte i timerne, hvilket ikke er hensigten med, at de har deres computere med. Det kan bringe uro i klassen, da alle derfor ikke er koncentrerede. De der spiller spil kan også forstyrre dem der sidder i nærheden af dem, fordi man ofte har tendens til at blive fanget af det spil eller filmklip der bliver spillet på skærmen ved siden af, eller foran en. Det er et problem vi har døjet en del med, og som er svært at komme helt af med, for der vil næsten altid være nogle enkelte, der ikke kan holde sig fra fristelsen.
Som en helhed, er jeg selv stor tilhænger af brug af internettet i undervisningen, da det i mange tilfælde er en stor fordel og hjælp, som gør det nemmere at få noget konstruktivt ud af timen, både for elev og lærer.